Tredobling av billigsentre - aftenposten.no
  • DREVEN: Sigrun Hjertaas har byttet fra et dyrere treningssenter til dette. Hun mister gruppetimene i yoga. Nå trener hun med apparater i stedet for.

    FOTO: Marita Aarekol

  • MÅ TRENE: Anders Mohn Lunde meldte seg inn på åpningsdagen da det kom et nytt EVO Fitness i nærheten. - Prisen og beliggenheten var viktig. Jeg trener ikke barnepass og slikt, sier Lunde.

    FOTO: Marita Aarekol

  • PASSER: Berit Endal Pedersen hadde ikke vært medlem på et treningssenter på 20-25 år da hun nå meldte seg inn. Hun liker apparatene, som hun synes gjør godt for kroppen.

    FOTO: Marita Aarekol

Tredobling av billigsentre

Anders Mohn Lunde liker ikke å trene, men vet at han må. Han har gjort som stadig flere av oss: Meldt seg inn på et billigsenter.

Billigere treningssentre dukker opp i hurtig tempo. Vi har fått nesten tre ganger så mange billige treningssentre i Norge på et drøyt år.

* Ved utgangen av 2010 fantes det 22 slike sentre her i landet.

* 2011 ble spesielt med ny 29 lavpristreningssentre.

* Og veksten fortsetter. De to første månedene i år kom det åtte nye.

Med 59 sentre har det vært nesten en tredobling på de siste 14 månedene.

Tallene kommer frem i en ny rapport fra Virke Trening, utarbeidet av Kvarud Analyse.

- Tror du vi bare har sett begynnelsen på dette?

- Ja, det tror jeg. Det er har vært en sterk vekst på kort tid, sier direktør Anne Thidemann i Virke Trening, som er en del av Hovedorganisasjonen Virke. 

Skreller vekk alt ekstra

Om lag hvert tiende treningssenter er et billigsenter. 56 prosent av nye sentre i fjor er i billigkategorien.

Flest sentre av lavpriskjedene har Evo Fitness. På Nordås i Bergen åpnet de siste senteret i Norge i slutten av februar. I tillegg åpnet de sitt første senter i Finland i forrige uke.

- Vi tar det beste fra Sats og Elixia, men skreller vekk det som fordyrer treningen. Barnepass, kaffemaskiner og frokost finner du ikke her, sier områdesjef Kjetil Fanebust hos EVO Fitness.

Kjeden har 21 sentre i Norge. Bare i Bergensområdet skal de åpne 2–3 nye sentre i løpet av året. De benevner seg selv som "Kompaktsentre", fordi de har mindre lokaler enn mange andre treningssentre. Det gjør at de kan åpne sentre i rask rekkefølge.

Eget adgangskort

På det flunkende nye senteret er det ikke resepsjon med ansatte. Fra klokken 05 om morgenen kommer medlemmene seg inn med et adgangskort.

- Vi skal ha de peneste lokalene og det beste treningsutstyret. I tillegg spiller vi rolig musikk. Ingenting er tilfeldig her, ikke engang fargen på veggene, sier Fanebust, som har flere år bak seg som senterleder og personlig trener på Sats.

- Men gruppetimer har dere ikke?

- Nei, og det er nok den største forskjellen, sier Fanebust.

De fleste billigsentrene er etablert på Østlandet og i Hordaland, men spres til stadig flere fylker. Mange lavpriskonsepter etablerer seg i områder der konkurransen allerede er stor, ifølge Virke-rapporten.

Fryser når han vil

For Anders Mohn Lunde ble beliggenhet og pris avgjørende da han meldte seg inn hos Evo Fitness. Han er gammel fotballspiller og har aldri vært medlem på et treningssenter før nå. Men på åpningsdagen i februar meldte han seg inn. Nå er han her 3–4 ganger i uken. I tillegg spiller han fotball.

- Jeg har egentlig aldri likt å trene på treningssenter, men det er bare å bite det i seg. Jeg må holde meg i form. For meg er dette forebyggende, sier Lunde.

Lunde har fått hjelp til å gå gjennom treningsapparatene. Nå administrerer han abonnementet sitt selv på nettet og kan fryse det for en måned om ganger når han ønsker. Han betaler 295 kroner i måneden. Prisen er den samme over hele landet.

Prisen ligger litt over det rapporten definerer som billig, altså 263 kr i måneden.

- Lavprissegmentet i Norge ligger høyere enn tilsvarende internasjonalt. Det betyr at prisforskjellen i forhold til fullsortimentssegmentet er mindre, sier Thidemann.

Ikke stor trussel

Thidemann tror ikke at disse sentrene er en stor trussel mot fullsortimentsentrene.

- De representerer mer en bredde i tilbudet enn en trussel. Bransjen ønsker flere aktive oftere, og det er fint at det gis et variert tilbud når det gjelder pris og innhold. Dette øker også tilgjengeligheten av tilbud. Beliggenhet er viktig for valg av treningssted, sier Thidemann.

- Tror dere noen av de dyrere sentrene vil tvinges til å legge ned?

- Det er vanskelig å si. Konkurransen er tøffere, men det er relativt få konkurser i bransjen, sier Thidemann. 

Større mangfold

Thidemann tror billigsentrene vil fortsette med vokse, både i de store byene og ellers i landet. Og hun tror mangfoldet av sentre vil øke med flere nisjekonsepter.

- Fullsortimentsegmentet står imidlertid sterkt i Norge og vil nok dominere i nær framtid, sier Thidemann.

Global Low-Cost Gym Sector Report fra 2011 viser at rundt 20 prosent av kundene på et lavprissenter var medlem på et treningssenter for første gang. 80 prosent hadde tidligere erfaring med treningssentre.

- Andelen kvinner er noe lavere på lavprisgym enn i fullsortimentsegmentet. Denne rapporten viser også at dette segmentet ikke passer alle. Mange prøver det, men hele 36 prosent av denne gruppen gikk tilbake til et annet senter, fortrinnsvis et med et bredere tilbud, sier Thidemann.

 

Fakta/Lavprissentrene

• Ifølge definisjonen av et lavprissenter skal medlemsprisen være minst 50 prosent lavere enn prisen på landsgjennomsnittet. Ut fra en gjennomsnittlig månedspris i fullserviceanleggene bør prisen ligge under 263 kroner

• Før 1. mars 2012 var det åpnet lavprissentre i 11 av landets 19 fylker. Flest lavprissentre er åpnet på Østlandet, men konseptene sprer seg nå utover landet.

• I 2010 og 2011 ble det åpnet 41 lavprissentre. I 2010 sto lavpriskonseptene for en av fem nyetableringer i treningssenterbransjen.

• Lavpriskonseptene i treningssenterbransjen kom senere til Norge enn i Sverige og Danmark. De første lavpriskonseptene etablerte seg i Sverige i 2003 og i Danmark i 2005. Det første åpnet i Norge i begynnelsen av 2007.

• Ifølge rapporten har åtte av 17 lavpriskonsepter en innmeldings-/oppstartsavgift. Prosedyrene for inn- og utmelding er mer forbrukervennlig enn hos mange av fullservicekjedene.

• Tre av kjedene har imidlertid tatt teknologien i bruk og tilbyr virtuell gruppetrening.

• Flere av de norske lavpriskjedene tilbyr sine kunder store lokaler med mye utstyr, mens andre har begrenset med areal å tilby kundene sine.

• I gjennomsnitt har lavprissentrene åpent 84 prosent eller om lag 20 av døgnets 24 timer. Nesten samtlige sentre har åpent 365 dager i året

• Evo Fitness er størst med 21 sentre, mens Fresh Fitness hadde syv sentre ved utgangen av februar 2012.

 

 

KOMMENTARER Våre regler

Fakta

Lavprissentrene

• Ifølge definisjonen av et lavprissenter skal medlemsprisen være minst 50 prosent lavere enn prisen på landsgjennomsnittet. Ut fra en gjennomsnittlig månedspris i fullserviceanleggene bør prisen ligge under 263 kroner

• Før 1. mars 2012 var det åpnet lavprissentre i 11 av landets 19 fylker. Flest lavprissentre er åpnet på Østlandet, men konseptene sprer seg nå utover landet.

• I 2010 og 2011 ble det åpnet 41 lavprissentre. I 2010 sto lavpriskonseptene for en av fem nyetableringer i treningssenterbransjen.

• Lavpriskonseptene i treningssenterbransjen kom senere til Norge enn i Sverige og Danmark. De første lavpriskonseptene etablerte seg i Sverige i 2003 og i Danmark i 2005. Det første åpnet i Norge i begynnelsen av 2007.

• Ifølge rapporten har åtte av 17 lavpriskonsepter en innmeldings-/oppstartsavgift. Prosedyrene for inn- og utmelding er mer forbrukervennlig enn hos mange av fullservicekjedene.

• Tre av kjedene har imidlertid tatt teknologien i bruk og tilbyr virtuell gruppetrening.

• Flere av de norske lavpriskjedene tilbyr sine kunder store lokaler med mye utstyr, mens andre har begrenset med areal å tilby kundene sine.

• I gjennomsnitt har lavprissentrene åpent 84 prosent eller om lag 20 av døgnets 24 timer. Nesten samtlige sentre har åpent 365 dager i året

• Evo Fitness er størst med 21 sentre, mens Fresh Fitness hadde syv sentre ved utgangen av februar 2012.

Kilde: Rapport fra Virke Trening, utarbeidet av Kvarud Analyse.

 

Relaterte bilder

SPENNDE MARKED: Direktør Anne Thidemann i Virke Trening følger treningsmarkedet tett.

Dette deler våre lesere på Facebook: