Derfor kan lavkarbo gi deg kreft i tarmene - aftenposten.no
  • FRUKT OG GRØNT: Flere studier viser at de som spiser mer frukt og grønt, får kreft sjeldnere. Akkurat hva som gjør dette, er uvisst. Sprek-ekspert Mette Helvik Morken er blant dem som anbefaler et kosthold basert på statens retningslinjer.

    FOTO: Silje Katrine Robinson

Derfor kan lavkarbo gi deg kreft i tarmene

Maten går senere gjennom kroppen på lavkarbo. Det kan gi deg kreft i tarmen, sier Sprek-ekspert Mette Helvik Morken. – Feil, svarer Fedon Lindberg.

– Hvis du spiser skikkelig med fiber, går maten gjennom kroppen på en dag. Spiser du lavkarbomat med mye fett og lite fiber, kan det være at du går på toalettet bare to-tre ganger i uken. Mange kan oppleve forstoppelse, sier Mette Helvik Morken, Sprek-ekspert og forsker ved avdeling for klinisk ernæring ved Haukeland Universitetssykehus.

De fleste som har prøvd lavkarbo har opplevd to ting: Mengden avføring går ned og mengden tarmgass går ned. Dermed får man en roligere mage. Men hvilke konsekvenser får dette for kroppen?

– Vil du ha en sunn tarm, eller vil du ha det behagelig? Det er faktisk en motsetning der, sier Morken.

Sprek-eksperten sier prisen å betale for en rolig mage og færre toalettbesøk, kan være større sjanse for å få kreft i mage/tarm-kanalen. Dette kommer også frem i den nyeste sammenfatningen (2007) laget av World Cancer Research Fund og American Institute of Cancer Research om hva forskerne verden over vet om sammenhengen mellom mat, næringsstoffer, kroniske sykdommer og kreft.

Fart på fordøyelsen

Når maten går senere gjennom kroppen, blir skadelige stoffer liggende lenger. Det kan øke kreftfaren, sier Morken.

– Det er fiber som suger til seg veske. Dette fører til økt volum og mer bevegelse i tarmen. Uten fiber gir du heller ikke mat til bakteriene i tarmen, og da får du ikke helsegevinsten som de gir deg, sier Morken.

Fiber gir fart på fordøyelsen, og det er bare den typen fiber vi først og fremst får fra korn (ikke-vannløselig) som suger til seg vann i tarmen og dermed gjør avføringen bløt og regelmessig. Som kjent er kornprodukter som brød, pasta og ris noe av det første som ryker når folk skal spise færre karbohydrater. Fiber fra frukt og grønt (vannløselig) gir næring til bakteriene.

– Forstoppelsen og normal tømming av magen er definitivt ikke bare avhengig av mengde ikke vannløselig fiber, men blant annet nok magnesium og andre essensielle næringsstoffer. Hormonelle forstyrrelser og tungmetallbelastning kan også føre til forstoppelse, sier lavkarbogeneral Fedon Lindberg.

– Kan forebygge kreft

Lindberg viser til at når man spiser mindre eller helt unngår ris, pasta, poteter og brød, så blir det plass til mer grønnsaker, belgfrukter, nøtter og frø som også inneholder mye fiber.

– Belgfrukter og nøtter, men også en rekke grønnsaker som brokkoli og kål inneholder en blanding av vannløselig og ikke vannløselig fiber. Men lavkarbokosthold kan utmerket godt inneholde fiber fra korn også, nemlig kli som er meget karbofattig. Mennesket er ikke et primært kornspisende dyr, og kan få all nødvendig fiber selv uten korn, sier Lindberg.

Lindberg, som er spesialist i indremedisin og driver flere klinikker, avviser kategorisk at «balansert» lavkarbo er lik forhøyet kreftrisiko.

– Det finnes flere studier som viser at lavkarbo forebygger kreft og kan brukes i behandling av kreft. Det er riktig at et fiberfattig kosthold er assosiert med økt risiko for tykktarmskreft, men lavkarbo er ikke lik fiberfattig, sier Lindberg.

De profilerte lavkarbo-forkjemperne, Sofie Hexeberg, lege, forfatter og klinikkeier, og Dag Viljen Poleszynski, dr.philos. og ansvarlig redaktør for helsemagasinet VOF, er langt på vei på linje med Lindberg.

– Det er direkte feil at maten bruker lengre tid gjennom kroppen når man lever på et kosthold med mye fett og få karbohydrater. Mennesket har ikke behov for verken korn eller kornfibre og kan leve på et kjøttrikt kosthold med mye fett alene, skriver de to i en e-post til Bergens Tidende.

KOMMENTARER Våre regler

Fakta

Tarmkreft

Tarmkreft er den hyppigste formen for kreft i Norge totalt for begge kjønn, og den vanligste formen på verdensbasis.

I 2009 var det i Norge totalt 3624 personer som fikk kreft i tykktarm og endetarm.

Årsaken til tarmkreft er noe usikker, men sannsynligheten for å få sykdommen øker med alderen. Arv kan også spille inn.

Sannsynligvis kan kostfiber bidra til å redusere risiko for tykktarmskreft. Kostfiber får vi blant annet fra korn, grønnsaker, frukt, bær, poteter.

Kostfiberinntaket anbefales å være 25–35 g/dag til voksne. Inntaket i Norge er i gjennomsnitt 16 g/dag.

Relaterte bilder

BALANSERT KOSTHOLD: Fedon Lindbergs motto er et såkalt "balansert kosthold". I praksis betyr det en form for lavkarbo, men ikke av den mest ekstreme typen. FOTO: Trygve Indrelid

Mest lest på Sprek

Dette deler våre lesere på Facebook: