-
KRITISK: Sprek-ekspert Mette Helvik Morken mener folk bør velge vanlig, sunn, kost - ikke lavkarbo.FOTO: SILJE KATRINE ROBINSON
– Lavkarbodiett er ikke bra for barna
Sprek-ekspert Mette Helvik Morken er sterkt kritisk til å anbefale familier med barn å spise lavkarbo.
AV: øystein vik
- Konseptet i seg selv med at folk kommer hjem og gir kostholdsveiledning er OK, men det må være åpenhet om bakgrunnen til dem som gir råd, sier Morken.
Sprek-eksperten har doktorgrad i ernæring og arbeider ved Haukeland Universitetssykehus. Hun er en uttalt kritiker av lavkarbokosthold, og er skeptisk til et firma som Sunt Hjem som anbefaler folk å spise færre karbohydrater.
- Voksne får gjøre som de vil, men det tenderer til barnemishandling å gamble med maten til barna på denne måten. Å skulle hindre barn å spise brød, poteter, pasta og ris er feil, jeg har ikke problemer med å si det. Karbohydratene i disse matvarene inneholder næringsstoffer som vi vet er viktige for barns utvikling.
- Blir helt feil
Alle er enige om at vi bør spise mer grønnsaker og mindre sukkerholdige matvarer, men uenigheten handler om synet på karbohydratene som finnes i for eksempel korn og poteter – og ikke minst er synet på hva fett gjør med oss ulikt. Lavkarbofolket mener fett, også den mettede typen, er en helt OK energikilde, mens Helsedirektoratet anbefaler mindre mettet fett.
- Å ta bort brød og poteter fra kostholdet og å bytte ut margarin med smør, gjør at du får en helt feil sammensetning i kosten i forhold til det vi vet i dag. Å bruke fullfett meieriprodukter som H-melk og seterrømme anbefales ikke. Og hvor de har det fra at margarin er skadelig? Det skjønner jeg ikke.
Helsedirektoratet anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
Avviser ikke nye kostholdsråd
- Jeg kan ikke understreke tydelig nok at Helsedirektoratets råd er det riktige for barn.
- Basisen for dagens kostråd er siste oppsummering av global forskningsaktivitet gjort av World Cancer Research Fund i 2007. Fremtidige oppsummering av denne aktiviteten vil gi oss grunnlag for å si om kostrådene skal beholdes som i dag, eller om de bør endres. Vi kan ikke gi generelle kostholdsråd basert på enkeltstudier, sier Morken.
KOMMENTARER Våre regler